Nyomdakész a kutatásunkban használt módszertani anyagok gyűjteménye, amely a Móra Kiadó és az Apor Vilmos Katolikus Főiskola közös kiadásában szeptember végén jelenik meg. A kötetet az októberi Kisgyermeknevelési Konferencián Vácon mutatjuk be.

Nyomdakész a kutatásunkban használt módszertani anyagok gyűjteménye, amely a Móra Kiadó és az Apor Vilmos Katolikus Főiskola közös kiadásában szeptember végén jelenik meg. A kötetet az októberi Kisgyermeknevelési Konferencián Vácon mutatjuk be.
A keresztény neveléssel foglalkozó nemzetközi online kutatási folyóirat, az Educatio, a Katolikus Egyetemek Nemzetközi Szövetségének (IFCU) kutatási szektorával együttműködve „Az oktatás a remény cselekedete? A katolikus oktatás szereplői és a Globális Nevelési Egyezmény” címmel felhívást tett közzé:
„Egy olyan világban, amelyet számos válság – társadalmi, környezeti, gazdasági és spirituális – ráz meg, az oktatás még mindig reményt adhat? Ferenc pápa Globális Nevelési Egyezményének hátterével az Educatio 16. száma arra hívja a tanulmányírókat, hogy járják körül, hogyan válaszolnak a katolikus oktatási intézmények az alap-, közép- és felsőoktatás szintjén erre a felhívásra.”
Erre a felhívásra jelentkeztünk és kaptunk lehetőséget a kutatásunk publikálására.
A módszertani fejlesztések egyik digitális megoldása a tanulókártyáknak a tanórákon társasjátékokban való alkalmazása. A gyakorlatban már bevált eljárást továbbfejlesztettük, és a kártyák tesztelését szélesebb körben is megkezdtük.
Dr. Forstner Bertalannál lehet jelentkezni a módszer kipróbálására: Forstner.Bertalan@aut.bme.hu
A MTA Közoktatás-fejlesztési Kutatási Programban való részvételünk ez év augusztusában zárul. A kutatásunk azonban folytatódik. Felkértük a kutatásban résztvevő tanítókat, hogy a diákjaik követésében vegyenek részt. Az most ősszel a negyedik osztályt kezdő gyerekek már csoportosan is tesztelhetők az online Szenzomotoros és Kognitív Profil Teszttel. Ezért a tanítóknak sokkal könnyebb dolguk lesz.
Problémát jelent, hogy több tanítóváltás volt, vagyis a kutatásba bevont osztályokat már több helyen nem az eredeti tanító vezeti. Reményeink szerint így is sikerül elég sok gyermeket követni. A jövő évtől kezdve ez már nehezebb lenne, mert a felsőtagozatba lépve az osztályok jelentősen átalakulnak. Gyerekek iskolát váltanak, például nyolcosztályos gimnáziumban folytatják a tanulást. Emiatt fontos, hogy még most sikerüljön a követésben adatokat nyernünk, hiszen így ezekről a gyerekekről az iskolakezdéstől kezdve az alsó tagozat végéig lesz információnk.
Ebben az évben kutatócsoportunkat Kökényesi Imre, Micskei Bernadett és Szűcs Antal Mór képviselte a MTA Közoktatás-fejlesztési Kutatási Program mátrafüredi workshopján.
Kökényesi Imre „A tanulási környezet átalakítása – Most játszunk, vagy tanulunk?” címmel tartott előadást szombat délelőtt.
A MTA Közoktatás-fejlesztési Kutatási Program támogatásával folyó kutatásunkból több újabb kutatási-együttműködési projekt alakul ki. Az egyik az óvó- és tanítóképzés területén, a téma a matematikai gondolkodás fejlesztése a tapasztalat alapú tanulás által. Április 29-én tartottunk egy speciális műhelymunkát az Apor Vilmos Katolikus Főiskola ebben a témában érintett oktatói és rektora részvételével. Az általunk bemutatott megoldások találkoztak a rektor és az oktatók elképzeléseivel, így reményeink szerint kutatási együttműködés indul, amelybe a Váci Egyházmegyei Katolikus Iskolák Főhatósága is bekapcsolódik
A kutatás folytatásaképpen elindult több pedagógusokból, gyógypedagógusokból, pszichológusokból és diákokból álló kutatócsoport. Az 1. témán, a viselkedés problémák területen három egymással kapcsolódó csoport dolgozik: a problémák klasszifikációja, a problémák felmérési protokolljának kidolgozása és a gyakorlati alkalmazás csoportok kezdték meg a munkát.
Emellett az ujjtudatosság behatóbb vizsgálata is elindult, egy online kéz- és ujjtudatosság teszt kidolgozásával Kökényesi Imrével és a téma iránt érdeklődők csoportjával.
A mai napon már egy kiadóval tárgyaltunk, hogy könyv és online formában is megjelenhessenek a projekt során alkalmazott, és a pedagógusok tapasztalatait is beépítő módszertani anyagok.
A terv szerint kilenc egység a szenzomotoros, beszéd és gondolkodás fejlesztésére, vagyis a kognitív területre irányul, három a térszervezést, és egy átfogó egység a tanulásszervezést célozza.
Ez az arány követi a pedagógusok módszertanválasztási preferenciáit. Bár tisztában vagyunk azzal, hogy a tér- és tanulásszervezés módszertana legalább annyira fontos, mint maga a kognitív fejlesztésnek a tanórákba való beépítése, de a projekt során kiderült, hogy milyen irányban várnak a tanítók szakmai anyagokat.
A kiadványban mindazonáltal erősen hangsúlyozzuk, hogy a fejlesztő tanításhoz szükséges tanulási környezetben egyensúlyban kell legyen a három terület.
A MTA-AVKF kutatási projektből kifejlődő új kutatáshoz keresünk kutató-fejlesztő munkára érdeklődő, hozzáértő diákot, pedagógust, szakembert.
Három területen indulnak a munkák:
A kutatási feladatok alkalmasak szakdolgozatok, TDK munkák, doktori munkák indítására
További információ és jelentkezés: gyarmathy.eva@avkf.hu
Másfél év várakozás után az International Journal of Early Years Education című folyóirathoz benyújtott „School-entry Sensorimotor and Cognitive Profile and Success in Mathematics” című cikkünket véleményezték.
A bírálók számos javítás és kiegészítés szükségességére hívták fel a figyelmet. Megkezdtük a cikk átdolgozását a mielőbbi publikálás érdekében.